כיסא בטיחות לרכב

התאמת כיסא בטיחות לרכב: איך תעשו את זה נכון?

הימים שבהם הורים היו נוסעים מרחקים ארוכים עם הילדים על הידיים נשארו אי שם מאחור. כיום תקנות הבטיחות דורשות שהילדים ייסעו רק בכיסא שמותאם עבורם, אך כאשר מבקשים ליישר קו ומגיעים לחנות, נתקלים בשלל סוגים שעומדים בתקנים ועל כן הגיע הזמן להבין כיצד בוחרים – מבלי להיגרר לשיקולי עלות ועיצוב.

מה דורש החוק?

רגע לפני שנעבור לשיקולים יותר מתקדמים ורגע לפני שנקפוץ לקטגוריית טיפים לנהיגה עם ילדים, נעצור לבחון את התקנות הבסיסיות. מהן הן אומרות? ובכן שתינוק עד גיל שנה (ומשקל 9 ק"ג) צריך לשבת בכיסא נגד כיוון הנסיעה ואף צריך לבטל את כרית האוויר. מגיל שנה ועד גיל ארבע (וממשקל 9 ועד 18 ק"ג) יש להושיב בכיסא בטיחות (בעל חגורה מובנית) שיושב עם כיוון הנסיעה, וממשקל 18 ק"ג (ועד גובה 145 ס"מ) יש לעבור לבוסטר ולהיחגר בחגורה של הרכב.

מה נחפש מעבר?

  • עמידה בתקנים – ראשית חשוב לוודא שהחברה של הכיסא מוכרת וידועה כאמינה ואיכותית, כזו שמיישרת קו עם שלל התקנים המחמירים ביותר. פה נעצור לציין שכיסא בטיחות צריך ליישר קו עם תו תקן אירופאי ועם תו תקן אמריקאי, ובנוסף עליו לקבל אישור מטעם משרד התחבורה.
  • תאריך תפוגה – הורים רבים נדהמים לגלות שגם לכיסא בטיחות יש תאריך תפוגה, ועל כן לפני רכישה חשוב לחפש אותו ולבחון שהוא רחוק ככול הניתן ממעמד הרכישה ושהוא עתיד לשרת נאמנה עבור סך התקופה הרצויה. מה עושים אם לא מוצאים את תאריך התפוגה? יש לקחת בחשבון שכיסא בטיחות אינו יכול לשרת יותר מעשר שנים לכל היותר, אך כשמדובר במושבי בטיחות מבית ייצור אמריקאי, הר שאז ההמלצה נעה בין 6 ל 8 שנים. כמו כן, יצרנים ידועים כגון "מקסי קוזי" ו"פג פרדו" מבקשים ליידע את ההורים שבכיסאות שלהם מוטב לא להשתמש יותר מחמש שנים, כאשר תאריך התפוגה נכנס לתוקף מיום הרכישה ולא ממועד הייצור, וזאת כי ההתייחסות היא לבלאי.
  • התאמה מבנית – כל רכב מעט שונה ועל כן מוטב לבחון שני דברים: שמבחינת רוחב המושב מתאים לרכב, כאשר פה נציין שלא חסרים כיסאות צרים, משמע מתאפשר ביתר קלות להעמיס במושב האחורי שלושה כיסאות בטיחות, ושנית יש לוודא שהכיסא יושב היטב – אינו גולש מהמושב והחיבורים שלו מותאמים לרכב. פה נחדד שבמקרים שבהם הכיסא מיועד עבור שני רכבי המשפחה, הבדיקה צריכה להיות כפולה. לאור הדברים רצוי להחנות קרוב לחנות ולבקש לקחת את כיסא התצוגה לרכב בכדי לבחון באופן מעשי התאמה.
  • בחינת נוחות – חשוב לזכור שמדובר בכיסא ועל כן בין היתר הוא אמור להיות נוח. מכאן שמומלץ להביא את הילד למעמד הרכישה ולאפשר לו לשבת על הכיסא. מהלך זה יסייע לבחון התאמה של גובה, תמיכה ונוחות כללית.
  • תרחיש שימוש – מצד אחד סה"כ מדובר בכיסא בטיחות שמגיע עם רצועה שצריך לסגור ומצד שני הורים רבים מתקשים להבין לאחר הרכישה כיצד הכיסא אמור להתחבר לחגורה, כיצד מאריכים את הרצועות, כיצד מוודאים שהכיסא יושב כהלכה וכדומה. אי לכך יש להקפיד לבצע שני דברים: ראשית חובה לבקש הדגמה מלאה ולאחר מכן להתנסות באופן עצמאי, ואם עדיין רואים שמסתבכים, מוטב לבחור חלופה אחרת – יותר נוחה לשימוש. לאחר שמבינים כיצד מתפעלים את הכיסא צריך לחפוף את בן/ת הזוג, בכדי שברגע האמת הפעולה תתבצע על הצד הטוב ביותר.

רגע לקראת רכישה

לסיכום נציין שיש לוודא שהמחיר אינו מאוד גבוה רק בשל השם של המותג ויש לוודא שהכיסא שנמצא במבצע אינו מסתיר תאריך תפוגה שעבר זמנו. בנוסף, הגיעו סבלניים, ורק בסוף ההליך עברו לבחון עיצובים, כי אחרי הכול חשוב שהילד ישמח לשבת על הכיסא החדש.

נגישות